Immár fél éve megy a Civil Rádión a Szülőképző, amelyet Elekes Irénnel hívtunk életre. Célja, hogy segítsünk a fiataloknak és szüleiknek abban, hogy a pályaválasztás ne érzelmi, hanem racionalitásban gyökerező, megalapozott döntés legyen.

(kép: Anton Luzhkovsky on Unsplash)
A 2020.02.13-i adásban az érdeklődési típusokról beszéltem. Az érdeklődés a személyiség tartós irányulása valamilyen külső vagy belső tárgy felé. Van, aki 1-2 dolog iránt érdeklődik csak, de abban elmélyül, és igazi szakértővé válik (nagy valószínűséggel a foglalkozása is ahhoz a területhez kötődik majd felnőtt korában). Mások széles érdeklődési körrel rendelkeznek, sok mindenbe "belekóstolnak" (jó eséllyel ők lesznek később az ún. generalisták, akik több feladatra is bevethetőek, és szintén hasznosak a munkáltatóknak).
Úgy tudjuk valakiről megállapítani, hogy milyen az érdeklődési irányultsága, hogy megnézzük, bizonyos helyzetekben mit választ valami mással szemben, vagyis mik a preferenciái. Önkitöltős kérdőívek is léteznek az érdeklődés feltérképezésére (például itt).
Érdeklődési irány szerint lehetünk műszaki, tudományos, művészeti, humán irányultságúak.
Érdeklődési típusokból 5 félét különböztetünk meg:
Lapozz a továbbiakért! -->
- Az Irányító típus szívesen vállal felelősséget másokért, jó szervező, nem okoz problémát neki, ha utasítani, felügyelni, ellenőrizni kell másokat.
- Az Újító személyek szeretnek problémákat megoldani, megvizsgálni dolgokat, jól alkalmazkodnak a változásokhoz.
- Aki Módszeres, az jól tűri, ha irányítják, jól tűri a szabályokat és a kiszámíthatóságot.
- A Tárgyias érdeklődési típusba tartozók szívesen dolgoznak szerszámokkal, gépekkel. Érteni szeretnék, hogyan működnek a dolgok, és szeretnek létrehozni tárgyakat, vagy megjavítani azt, ami elromlott.
- A Szociális érdeklődés a kapcsolatokról szól. Szívesen dolgoznak csoportban, a segítő foglalkozásúak jellemzően ide tartoznak.
És a végére még 2 megfontolandó gondolat:
- a monotónia gátolja, a kihívások segítik az érdeklődés kibontakozását (pedagógusoknak célszerű lenne a frontális oktatás helyett az élményalapú oktatás felé elmozdulniuk).
- ami iránt gyermekünk érdeklődést mutat, azt engedjük a gyakorlatban kibontakozni, hogy kipróbálhassa, tényleg neki való-e az a tevékenység.
(forrás: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/az-egeszseges-eletmod/az-egeszseges-eletmod/az-intellektualis-fejlodes-jellegzetessegei/az-erdeklodesrol)